Δευτέρα 13 Δεκεμβρίου 2021

Άλλο μετεκπαίδευση και άλλο μεταπτυχιακές σπουδές....

Το 1995 ο θεσμός της  μετεκπαίδευσης με το ν.2327/95 εντάχθηκε στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Αθηνών. Έκτοτε για ένα χρονικό διάστημα έως το διάστημα της οικονομικής επιτήρησης  και της εφαρμογής των μνημονίων ο θεσμός της μετεκπαίδευσης αποκεντρώθηκε, αφού και άλλα Παιδαγωγικά Τμήματα της Χώρας οργάνωσαν και υλοποίησαν προγράμματα μετεκπαίδευσης. Σήμερα, όπως είναι γνωστό, ο θεσμός βρίσκεται σε αναστολή λειτουργίας. Ωστόσο,  παρότι έχει παρέλθει ικανό χρονικό διάστημα από την έξοδο των μνημονίων και υπάρχουν σχετικά αιτήματα από τις συνδικαλιστικές ηγεσίες των εκπαιδευτικών, το ζήτημα επαναλειτουργίας της μετεκπαίδευσης δεν τίθεται καν από τους υπευθύνους της εκπαιδευτικής πολιτικής αλλά ούτε και από τα Παιδαγωγικά Τμήματα.

 Το Υπουργείο Παιδείας μέσα από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής φαίνεται να  υιοθετεί ένα μοντέλο ασύγχρονης εξ αποστάσεως επιμόρφωσης  του τύπου "ψεκάστε - σκουπίστε - τελειώσατε" ακόμη και για σημαντικές αλλαγές που προωθεί στα σχολεία όπως τα "Εργαστήρια δεξιοτήτων", καλώντας τους εκπαιδευτικούς να την παρακολουθήσουν εκτός του εργασιακού τους ωραρίου. Από την άλλη πλευρά τα Παιδαγωγικά Τμήματα έχουν αναπτύξει τα μεταπτυχιακά τους προγράμματα με καθαρά ακαδημαϊκό προσανατολισμό και έχουν "βολευτεί" μ' αυτά μετακυλίοντας σημαντικό μέρος τους κόστους τους στους εκπαιδευτικούς.   Άλλωστε, σχεδόν καθόλη τη διάρκεια στην οποία είχαν την ευθύνη λειτουργίας της μετεκπαίδευσης δεν κατάφεραν να αντιληφθούν και να ανταποκριθούν στην πρακτική της διάσταση που εστιάζεται στις παιδαγωγικές, μαθησιακές και διοικητικές διαδικασίες  στο περιβάλλον του σχολείου, με αποτέλεσμα να έχει επικρατήσει σύγχυση σχετικά με τους όρους μεταπτυχιακές σπουδές - μετεκπαίδευση. 

Σήμερα, όπως έχουμε τονίσει επανειλημμένως και αλλού, οι συντελούμενες   αλλαγές είναι «βαθιές» με την έννοια ότι απαιτούν μια ριζική αλλαγή προσανατολισμού στις διαδικασίες κατάκτησης της γνώσης και ως εκ τούτου στην εκπαιδευτική πρακτική των εκπαιδευτικών, οι οποίοι καλούνται πλέον να σχεδιάζουν και να αναπτύσσουν τη διδασκαλία τους με νέους τρόπους (διαφοροποιημένη διδασκαλία -έμφαση σε δεξιότητες και ικανότητες - πολλαπλό βιβλίο κ.λπ).   Επιμορφώσεις του τύπου "ψεκάστε - σκουπίστε - τελειώσατε"    ή μεταπτυχιακά προγράμματα αυστηρά εξειδικευμένα και ακαδημαϊκά προσανατολισμένα,  δεν θα συμβάλλουν αποτελεσματικά στην ζητούμενη εκπαιδευτική πρακτική των εκπαιδευτικών και στην ποιοτική αναβάθμιση του ελληνικού σχολείου.  Για τους λόγους αυτούς  επιβάλλεται η επαναλειτουργία και ανασύσταση της μετεκπαίδευσης  με την ανάπτυξη προγραμμάτων που δεν θα συγχέονται με τις μεταπτυχιακές σπουδές  και θα διαρκούν  ικανό χρονικό διάστημα, με  απόσπαση των εκπαιδευτικών από την τάξη  και ταυτόχρονη αναπλήρωσή τους

Προκειμένου να συμβάλλουμε στην διαύγαση της σύγχυσης σχετικά με τους όρους μεταπτυχιακές σπουδές - μετεκπαίδευση, επιχειρήσαμε σε συνεργασία και με άλλους ερευνητές εκπαιδευτικούς να αποσαφηνίσουμε τις παραπάνω έννοιες ακτινοσκοπώντας τα προγράμματα σπουδών τους σε μια  περίοδο  ταυτόχρονης λειτουργίας τους. Για περισσότερα δες...     

Μεταπτυχιακές σπουδές και Μετεκπαίδευση

Δεν υπάρχουν σχόλια: