Σάββατο 11 Δεκεμβρίου 2021

Ζητείται επιμόρφωση...

Είναι κοινή η παραδοχή ότι στη σημερινή εποχή της πληροφορίας και της εκρηκτικής αύξησης των γνώσεων σε κάθε τομέα του επιστητού, η συνεχής επαφή του κάθε επαγγελματία με τα νέα δεδομένα του επαγγέλματός του είναι απαραίτητη και τούτο φυσικά ισχύει για το χώρο της εκπαίδευσης και τους εκπαιδευτικούς. Στη Χώρα μας η έκρηξη επιμορφωτικών διαδικασιών, η οποία εκκίνησε από το 1995 περίπου και εκδηλώθηκε με πολλαπλότητα φορέων και προγραμμάτων, διακόπηκε βίαια λόγω της οικονομικής επιτήρησης και της εφαρμογής των μνημονίων. Τα επιμορφωτικά προγράμματα των φορέων του Υπουργείου Παιδείας ατόνησαν και σχεδόν εκμηδενίστηκαν και η μετεκπαίδευση  τελεί έκτοτε σε αναστολή λειτουργίας.  

Ο νέος νόμος που ψηφίστηκε πρόσφατα, παρότι δίδει έμφαση στην ενδοσχολική επιμόρφωση στο πλαίσιο της Σχολικής Μονάδας, δεν παρέχει κίνητρα στους εκπαιδευτικούς για να συμμετάσχουν και παράλληλα τα όποια άλλα προγράμματα επιμόρφωσης προβλέπονται έχουν "τιμωρητική" χροιά , καθώς  ενεργοποιούνται μόνο όταν οι εκπαιδευτικοί κριθούν  ως "μη ικανοποιητικοί"   από τις διαδικασίες αξιολόγησης τους. 

Είναι, δηλαδή, εμφανής  η απουσία ενός συστηματικού και ολοκληρωμένου δικτύου επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών, το οποίο παραμένει επίκαιρο και ζητούμενο. Στην εποχή μας  μάλιστα που οι συντελούμενες   αλλαγές είναι «βαθιές» και εξελίσσονται ταχύτατα, χρειάζεται χρόνος για να κατανοηθούν και να μετασχηματιστούν σε εκπαιδευτική πράξη σύμφωνα με τα νέα ζητούμενα. Για τον λόγο αυτό είναι αναγκαίο τα επιμορφωτικά προγράμματα να διαρκούν  ικανό χρονικό διάστημα και να προβλέπουν απόσπαση των εκπαιδευτικών από την τάξη με ταυτόχρονη αναπλήρωσή τους. Σ΄ αυτή την κατεύθυνση επιβάλλεται και η επαναλειτουργία και ανασύσταση της μετεκπαίδευσης των εκπαιδευτικών έτσι ώστε να οικοδομηθεί ένα επιμορφωτικό δίκτυο ικανό να ανταποκριθεί στα αιτήματα των καιρών    

Οποιαδήποτε όμως συζήτηση για τη δημιουργία ενός συστηματικού και ολοκληρωμένου δικτύου επιμόρφωσης - μετεκπαίδευσης οφείλει να λάβει υπόψη την ιστορική διαδρομή της γενικότερης επιμορφωτικής πολιτικής της χώρας μας. Στο άρθρο που ακολουθεί, το οποίο συντάχθηκε σε συνεργασία με άλλους ακαδημαϊκούς ερευνητές  του Πανεπιστημίου Αιγαίου, φωτίζεται με ενάργεια η επιμορφωτική πολιτική από τη σύσταση του νεοελληνικού κράτους μέχρι τις αρχές του 21ου αιώνα. Για περισσότερα δες:

Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών μοχλός χαμένων ευκαιριών για το σύγχρονο ελληνικό σχολείον:   



Δεν υπάρχουν σχόλια: