Τόσο στη διάρκεια της ψήφισης του νέου νόμου της κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας με τον βαρύγδουπο τίτλο: "Αναβάθμιση του σχολείου, ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών και άλλες διατάξεις", όσο και μετά την ψήφισή του, φούντωσαν οι αντιπαραθέσεις και οι αντιδράσεις της αντιπολίτευσης και των εκπαιδευτικών για τις αλλαγές που προωθούνται στο χώρο της δημόσιας εκπαίδευσης. Καθώς υλοποιούνται σταδιακά επιμέρους διατάξεις του νόμου έχει σήμερα διαμορφωθεί μια νέα κατάσταση. Πιστοί στις βασικές αρχές της ολιστικής παιδαγωγικής, η οποία πρεσβεύει την αμφισημαντότητα των καταστάσεων, θεωρούμε ότι αναδύονται νέες προκλήσεις και δυνατότητες, ανάμεσα σ' αυτές είναι και η ανάγκη για μια νέα στρατηγική. Για περισσότερα δες:
Ετικέτες
Παρασκευή 10 Δεκεμβρίου 2021
Ποιότητα: Μια ατέρμονη αναζήτηση
Η συζήτηση για την ποιότητα στην εκπαίδευση είναι πάντα επίκαιρη και κατά καιρούς αναζωπυρώνεται στη χώρα μας. Το Νοέμβριο του 2007 το τότε Κέντρο Εκπαιδευτικής Έρευνας (Κ.Ε.Ε.) διοργάνωσε συνέδριο με θέμα «Η ποιότητα του Εκπαιδευτικού Έργου: από την Αποτύπωση του Συστήματος στο Σχεδιασμό Παρεμβάσεων»
Με την ιδιότητα του εκπαιδευτικού συμμετείχαμε στις εργασίες του συνεδρίου, και αισθανθήκαμε την ανάγκη να καταγράψουμε και να δημοσιεύσουμε τη δική μας αποτίμηση με την ελπίδα ότι παραμένει και σήμερα επίκαιρη. Για περισσότερα δες:
Ποιότητα στην εκπαίδευση με γραμμική σκέψη και γραμμικά ερευνητικά εργαλεία γίνεται;
Πέμπτη 9 Δεκεμβρίου 2021
Αριστεία: Μια "δυσνόητη" έννοια
Τα τελευταία χρόνια ο λόγος περί «Πειραματικών», Προτύπων Σχολείων και Αριστείας επανέρχεται συχνά πυκνά στη δημόσια συζήτηση, χωρίς ωστόσο να αποσαφηνίζονται οι έννοιες. Μια από τις βασικές αρχές της θεωρίας του χάους είναι η ευαίσθητη εξάρτηση της κίνησης από τις αρχικές συνθήκες. Η αρχή αυτή βρίσκει εφαρμογή σε όλους τους τομείς του επιστητού και τούτο φυσικά ισχύει και στις έννοιες τις οποίες ορίζουμε, νοηματοδοτούμε και χρησιμοποιούμε. Οι εκάστοτε πολιτικές ηγεσίες του Υπουργείου Παιδείας σχετικοποίουν τις παραπάνω έννοιες και τις προσαρμόζουν, κάθε φορά, στην δική τους οπτική δικαιώνοντας τη θέση ότι οι έννοιες «ορίζονται πάντα από εκείνον που κάνει κουμάντο ». Είναι όμως έτσι, ή χρειάζεται να είμαστε περισσότερο προσεκτικοί με τη νοηματοδότηση και τη χρήση αυτών των εννοιών; Για περισσότερα δες:
"Διαθεματικότητα" ή δια-επιστημονικότητα;
Το 2008 στα τεύχη 41 και 42 του περιοδικού ΘΕΜΑΤΑ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ασκήσαμε κριτική στον όρο διαθεματικότητα που είχε εισαχθεί από την τότε ηγεσία του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου και παράλληλα αναλύσαμε τους όρους διεπιστημονικότητα και δια-επιστημονικότητα. Για περισσότερες πληροφορίες για τους όρους αυτούς καθώς και για το ΜΑΝΙΦΕΣΤΟ της ΔΙΑΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟΤΗΤΑΣ δες:
Η επιστήμη της Αγωγής
Οι τεχνολογίες που ως ανθρωπότητα
έχουμε αναπτύξει έχουν συμβάλει στην διαμόρφωση μιας νέας για την ανθρώπινη
συνείδηση κατάστασης. Πληροφορίες, εικόνες και συμβάντα μεταδίδονται πλέον με
ασύλληπτη, σε σχέση με άλλες εποχές, ταχύτητα. Οι αποστάσεις στην
συνείδησή μας εκμηδενίζονται με αποτέλεσμα σιγά -σιγά και ανεπαίσθητα να
τροποποιείται η σχέση μας με το χρόνο και το χώρο. Σταδιακά
συνειδητοποιούμε ότι όλοι οι άνθρωποι παρά τις όποιες διαφορές μας (γλώσσα,
χρώμα, εθνότητα) διαβιούμε στον ίδιο πλανήτη, έχουμε τις ίδιες ανάγκες και
αντιμετωπίζουμε κοινά ουσιώδη, πολύπλοκα προβλήματα (ενεργειακό,
περιβαλλοντικό, οικονομίας, ανάπτυξης, ανεργίας, μετανάστευσης
κ.λπ.) που απαιτούν ριζικά διαφορετικούς τρόπους
αντιμετώπισης. Τα δύο τελευταία χρόνια μάλιστα η εμφάνιση και η παρουσία του νέου κορωνοϊού σ' όλο τον πλανήτη, συμβάλλει να συνειδητοποιηθούν βαθύτερα οι πιο πάνω επισημάνσεις και παραδοχές.
Μια σύντομη ιστορική αναδρομή θα μας πείσει, ότι κάθε φορά που η ανθρωπότητα
διαρρηγνύει τις υφιστάμενες σχέσεις της με το χώρο και τον χρόνο, νέες θεωρίες
αναδύονται επιδιώκοντας να απαντήσουν πειστικότερα στις υπάρχουσες
πραγματικότητες και να εξασφαλίσουν ευοίωνες προοπτικές για το μέλλον.
Σ' αυτή την κατεύθυνση η Σφαιρική - Ερμηνευτική - Εφαρμοσμένη Παιδαγωγική και εν πολλοίς Ολιστική Παιδαγωγική αποτελεί επίκαιρο προϊόν της εποχής μας. Για την αναγκαιότητα, την ιστορική διαδρομή συγκρότησής της καθώς και τις θέσεις της δες:
-
Το 2008 στα τεύχη 41 και 42 του περιοδικού ΘΕΜΑΤΑ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ασκήσαμε κριτική στον όρο διαθεματικότητα που είχε εισαχθεί από την τότε η...
-
Τόσο στη διάρκεια της ψήφισης του νέου νόμου της κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας με τον βαρύγδουπο τίτλο: "Αναβάθμιση του σχολείου, εν...
-
Είναι κοινός τόπος πως η Έρευνα-δράση είναι μέθοδος έρευνας ιδιαίτερα χρήσιμη για τους εκπαιδευτικούς της πράξης, αφού προσφέρεται για την ...